Projekty MŠ
Název projektu: Šablony IV - MŠ Ohnišťany
Příjemce dotace: Mateřská škola Sedmikráska Ohnišťany, příspěvková organizace
Název projektu: Šablony IV – MŠ Ohnišťany
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_002/0000815
Období realizace: 1. 9. 2022 – 31. 8. 2024
Naše škola čerpá finanční prostředky z Evropských strukturálních fondů v rámci operačního programu Jan Amos Komenský prostřednictvím výzvy 02_22_002 Podpora škol formou projektů zjednodušeného vykazování – Šablony pro MŠ a ZŠ I.
Z finančních prostředků v celkové výši 380 935,- Kč hradíme následující aktivity:
Za subjekt MŠ
- Školní asistent MŠ
- Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ
Projekt mateřské školy Sedmikráska Ohnišťany pro školní rok 2024/2025 Název projektu: „Človíček a kapička vody“
Motto: „Tančíme v kapičkách deště“
Pro školní rok 2024/2025 jsme pro děti zpracovali projekt, který povede nadále k respektu k přírodě a k návykům správného chování, tentokrát to bude o kapičce vody. Tento tematický projekt, lze využít v exteriéru i přímo v interiéru mateřské školy. Příběh „O Človíčkovi a kapce vody“ děti provede zajímavou hrou k vytváření kladného vztahu k přírodě. Cíl je jasný, naučit děti zacházet s vodou – vážit si každé kapky vody, šetřit vodou a vnímat jí všemi smysly. Environmentálním vzdělávacím projektem provází děti „Človíček“. Prostřednictvím prožitkových smyslových činností je během pobytu na školní zahradě učí v podnětném přírodním prostředí pozitivnímu vztahu k přírodě = k vodě. Děti se seznamují s vodní říší a přicházejí na to, co všechno spolu úzce souvisí. Zkoumáním a vlastními činnostmi získávají poznatky o vodě. Učí se vnímat přírodu všemi smysly, a především jsou vedeny k ohleduplnému chování k vodě a ke všem živočichům žijícím ve vodě a u vody. Poznatky získané prostřednictvím vlastních prožitků si děti rozvinou a upevní následnými činnostmi:
• vyprávění příběhu „O Človíčkovi a kapičce vody“
• důležitost a potřebnost vody pro člověka
• hledání souvislostí ve vodní říši
• jméno a adresa strážce vodní říše = děti vymyslí skřítkovi adresu
• děti vymýšlí, jak se chovat k vodě, jak s ní zacházet, šetřit s vodou
• návštěvy i další přírody = studánky, rybníky, potoky, řeky v okolí
• děti zjistí, kteří živočichové žijí ve vodě a u vody
• hra na podmořský svět
• hledání kapičky vody
• pozorování vody od kapičky až po proud, tok vody
• co do vody nepatří
• jakou barvu má voda, kde se vzala voda, skupenství vody
• hry s vodou
• výtvarné a tvořivé činnosti – výroba kapičky vody a Človíčka, malování kapičky vody, kresba vodní říše……………………….
• voda ve školce, jak šetřit vodou při pobytu ve školce a proč
• procvičování paměti
• smysl upevňování zdraví – zdravá voda, nesladká – bez cukru, pobyt u vody, pohyb ve vodě
• ROZVÍJÍME SMYSLY DĚTÍ – pozorujeme vodu, všechno živé ve vodě a u vody, přivoníme si k vodě, vnímáme vůni přírody u vody. Slyšíme všechny zvuky vody a u vody – zpěv ptáků, bzučení hmyzu, foukání větru, ticho, šplouchání vody, šumění vody, živočichy ve vodě. Ohmatáme si vodu. Prožíváme každý úspěch i neúspěch našeho pozorování. Učíme se prožitkem novému. Ochutnáváme vodu a zkoušíme vařit z vody. Recepty od maminky, od babičky – zapojení rodiny do projektu, spolupráce s rodinou.
Nabídka tematických bloků do TVP:
- Jak Človíček potkal kapičku vody
- Jak Človíček hledal kouzelnou studánku
- Jak děti poznaly, že je voda pro všechny důležitá
- Jak Človíček přivolal do lesa déšť
- Jak Človíček poznal moře a delfínka Dila
- Jak Človíček objevoval podvodní svět
- Jak Človíček objevil z čeho je voda, sníh, led, mlha
- Jak se Človíček učil šetřit vodou
- Jak se Človíček seznámil s bezpečím a hrozbami vodní říše
- Jak Človíček hledal souvislosti a rozdíly mezi studánkou, potokem, rybníkem, řekou, mořem, oceánem
Vztah k přírodě u dětí nejlépe rozvineme prostřednictvím jejich praktických činností zkoumáním a pozorováním v přírodě, vlastními plnohodnotnými prožitky, vnímání přírody všemi smysly a osobním příkladem nás dospělých.
„Slunce na hladinu svítí, kapky vody se v ní třpytí. Vrací se zpět do mraků, do velkých bílých oblaků“.